Kto to jest coach?
Coach – Przewodnik Twojego Rozwoju Osobistego, Twój Spowiednik, Doradca Strategiczny, Konsultant Biznesowy, Inspirator, Przyjaciel, Mentor, Przebudzacz
W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym każdy z nas stawia sobie coraz wyższe cele i poszukuje drogi do rozwoju kariery oraz rozwoju osobistego, pojęcie „coachingu” zdobywa coraz większą popularność. Ale kim tak naprawdę jest coach? Kto to jest coach? Jakie są jego role i zadania? Czym się zajmuje? Dla wielu osób coach to jedynie osoba, która pomaga osiągnąć cele zawodowe. Jednak rola coacha jest znacznie szersza i głębsza. Warto przyjrzeć się temu fascynującemu zagadnieniu bliżej. A więc przejdźmy do odpowiedzi na pytanie: kto to jest coach oraz czym jest coaching?
Definicja coachingu
Coach to specjalista i często ekspert, zajmujący się wspieraniem innych w osiąganiu ich celów, rozwijaniu potencjału i skutecznym radzeniu sobie z wyzwaniami życiowymi. Proces, który realizuje coach z klientem znany jest pod nazwą coaching, a jego podstawowym celem jest przyspieszenie osiągania ważnego celu, rozwijanie umiejętności, zmiany nawyków, zwiększanie samoświadomości i inspiracja do działania.
Współczesny coaching wywodzi się z kilku źródeł: z filozofii, z psychologii, sportu, zarządzania zasobami ludzkimi, z biznesu, antropologii, z rozwoju kariery oraz życia osobistego. Jego korzenie sięgają starożytnych nauczycieli i doradców w kulturze europejskiej, azjatyckiej, także filozofii stoickiej, gdzie idee samopoznania i samodoskonalenia były ważnym elementem życia, ale również coach to współczesny odpowiednik szamanów, przewodników duchowych lub świeckich duchownych. A więc kto to jest coach? Współczesny coach nie jest terapeutą ani nauczycielem; jego rola to bardziej bycie przewodnikiem, partnerem do rozmowy i źródłem inspiracji.
Kim jest coach? Rola coacha w życiu klienta
Coach pełni wiele ról w życiu swojego klienta. Po pierwsze, jest towarzyszem podróży, który wspiera klienta w identyfikowaniu i osiąganiu celów. Pomaga on klientowi zdefiniować jasne cele, stawiając pytania, które prowokują myślenie i pomagają w odkrywaniu własnych wartości i priorytetów.
Po drugie, coach jest lustrem, odbijającym obraz klienta i pomagającym mu zrozumieć swoje działania, reakcje i wybory. Działa jak obserwator, który z zewnątrz widzi rzeczy, których klient może nie zauważać, co prowadzi do głębszej samoświadomości.
Po trzecie, coach jest motywatorem. Wspiera klienta w utrzymywaniu wysokiego poziomu motywacji i pokonywaniu przeszkód. Pomaga klientowi opracować plany działania i strategie, które pomogą mu pokonać trudności i osiągnąć zamierzone cele.
Przy coachingu biznesowym i executive coachingu, coach biznesowy lub executive coach to również partner biznesowy, spowiednik i zaufany doradca CEO, właściciela firmy lub prezesa zarządu, który łączy rolę coacha z rolą mentora, konsultanta i doradcy strategicznego, przebudzacza, wręcz wspólnika, czasami przyjaciela, który nie omija trudnych tematów i skłania do podejmowania ważnych i trudnych decyzji.
Dobry executive coach i coach biznesowy pracuje dla dwóch mocodawców naraz:
1) swojego klienta coachingu – również zwanego coachee – czyli CEO, prezesa zarządu, dyrektora lub właściciela
2) sponsora procesu czyli organizacji, dbając o większe dobro całej firmy, zespołu. Często przed rozpoczęciem procesu coachingowego lub w trakcie trwania procesu przeprowadza różne assessmenty i stara się rozumieć sytuację oraz potrzeby oraz cele wszystkich właścicieli, innych liderów, pracowników, innych członków organizacji oraz całego otoczenia biznesowego.
Dlaczego inwestycja w coaching z coachem od PerfectCircle®przynosi bardzo ale to bardzo wysoki zwrot z inwestycji czyli ROI? Przeczytaj TUTAJ
Umiejętności coacha
Aby być skutecznym coachem, trzeba posiadać szereg umiejętności. Przede wszystkim, coach powinien być dobrym słuchaczem. Zdolność do empatycznego słuchania pozwala zrozumieć klienta, zidentyfikować istotne kwestie i skoncentrować się na najważniejszych obszarach rozwoju.
Kolejną ważną umiejętnością jest umiejętność zadawania pytań. Coach, zamiast udzielać gotowych odpowiedzi, stawia pytania, które prowokują refleksję i pomagają klientowi samodzielnie znaleźć rozwiązania.
Równie ważne są umiejętności komunikacyjne. Coach powinien być w stanie wyraźnie przekazywać swoje myśli i zrozumiale komunikować się z klientem. Dodatkowo, zdolność do stawiania granic i utrzymywania obiektywnego punktu widzenia jest kluczowa w procesie coachingowym.
Praktycznie każdej osobie przydaje się przejście przez kurs coachingu, a o tym jak najlepiej wybrać ten najwłaściwszy piszemy TUTAJ, a zapisać się do najbliższej grupy naszej szkoły coachingu biznesowego Business Coaching OPEN możesz TUTAJ
Rodzaje coachingu
Coaching może dotyczyć różnych obszarów życia, co sprawia, że istnieje wiele rodzajów coachingu. Life coaching czyli coaching życiowy skupia się na rozwoju osobistym, rozwoju kariery, relacjach i osiąganiu równowagi życiowej. Coaching kariery lub zawodowy koncentruje się na celach związanych z karierą i rozwojem zawodowym. Istnieje także coaching biznesowy, zarządczy, zespołowy – też często nazywany również w Polsce po angielsku jako business coaching, executive coaching oraz team coaching, w których to właśnie my się specjalizujemy w PerfectCircle® – następnie mamy coaching zdrowia, finansowy, duchowy, behawioralny, diety, czy coaching związany z rozwojem umiejętności interpersonalnych.
Wybierając coacha dla siebie, partnera lub dla zespołu czy organizacji, dla której pracujesz, sprawdź czy spełnia on zasady etyczne określone przez największą, globalną federację zrzeszającą profesjonalnych coachów na świecie oraz wyznaczającą najlepsze standardy pracy coachów. Ta organizacja to ICF – International Coaching Federation. Zasady etyczne ICF znajdziesz TUTAJ.
Podsumowanie kim naprawdę jest coach
Coach to nie tylko profesjonalista wspierający innych w osiąganiu celów. To również przewodnik, który pomaga klientowi odkrywać siebie, rozwijać potencjał i pokonywać przeszkody. Proces coachingowy to interaktywna i inspirująca podróż, która prowadzi do lepszego zrozumienia samego siebie i efektywniejszego działania. Dla początkującego coacha kluczowe jest rozwijanie umiejętności słuchania, komunikacji, zadawania trafnych i głębokich, uświadamiających pytań, by móc skutecznie wspierać innych w ich rozwoju osobistym i zawodowym.
Jeszcze nigdy nie doświadczyłeś coachingu na sobie? Zapraszamy więc Cię na darmową presesję coachingową z jednym z naszych coachów biznesowych i executive coachów, podczas której doświadczysz na sobie samym demo coachingu, porozmawiamy o Twoich celach, potrzebach, wyzwaniach oraz nasz coach omówi z Tobą bardziej szczegółowo cały proces coachingowy i sprawdzimy jak wiele możesz zyskać dzięki temu procesowi. Zapisz się już dzisiaj TUTAJ