Przemawianie publiczne – test kompetencji. Przetestuj i rozwijaj kompetencję dobrego prezentera oraz mówcy
Jeśli są na świecie rzeczy, których ludzie boją się najbardziej, to jedną z nich jest z pewnością przemawianie publiczne.
Dlaczego przemawianie publiczne budzi lęk, a jednocześnie rozwijanie tej umiejętności jest tak ważne?
Komunikowanie swoich idei i otwarte prezentowanie ich na forum publicznym jest niezbędnym elementem sukcesu w wielu dziedzinach życia. Bycie dobrym mówcą może pomóc Ci w rozwoju kariery, firmy, motywowaniu innych ludzi, a nawet w życiu osobistym.
Właśnie dlatego powstał ten artykuł. Jako prelegent, keynote speaker na konferencjach, panelista ważnych wydarzeń oraz osoba regularnie prowadząca webinary, pragnę Ci pomóc dzieląc się swoim doświadczeniem, żebyś mógł zacząć pracować nad swoim przemawianiem publicznym.
Pamiętaj, że mało kto rodzi się doskonałym mówcą. Ale każdy może się nim stać! Moja historia to historia chłopaka, który się jąkał i czuł strach przed każdym “wyjściem przed tablicę lub na środek klasy”, a dzisiaj jest prelegentem i pomaga rozwijać kompetencję przemawiania publicznego liderom, dyrektorom i właścicielom firm. Niech będzie to dla Ciebie inspiracją. W artykule wyjaśnię, dlaczego warto przemawiać publicznie, od czego możesz zacząć i jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc. Na samym końcu znajdziesz również link do testu, żebyś mógł ocenić swój aktualny poziom tej kompetencji.
Dlaczego przemawianie publiczne jest WAŻNE?
Umiejętność zjednywania sobie ludzi oraz doskonałe przemawianie publiczne to zdolności, które warto posiadać w biznesie. W miejscu pracy, a także poza nim siła przekonywania może zaprowadzić Cię daleko, a wszystko zaczyna się od doskonalenia umiejętności mówienia, komunikacji i prezentacji swoich idei, pomysłów, usług, produktów, siebie samego lub firmy. Opanowanie tego skutkuje wzrostem pewności siebie, zwiększeniem swojej wiarygodności jako autorytetu w danej dziedzinie, a poza tym jest doskonałą formą motywowania innych ludzi i dzielenia się swoją wiedzą.
Prawda jest taka, że nigdy nie wiesz, kiedy będziesz musiał wypowiedzieć się na forum. Dlatego warto przygotować się do tego wcześniej… Dowiedz się, jak zostać doskonałym mówcą i pokonać swoje obawy!
Już teraz możesz wykonać test oceny swoich umiejętności tworzenia inspirujących prezentacji, przemawiania publicznego i porywania za sobą tłumów.
Przede wszystkim… wyjdź z nory!
Żeby nauczyć się pływać, musisz wejść do wody. Żeby przemawiać publicznie, musisz zacząć mieć kontakt z innymi ludźmi i do nich regularnie przemawiać. Dlatego: „wyjdź z nory!”
Słowami możesz dawać szczęście, radość i inspirację innym, ale również odbierać chęć do życia, demotywować lub smucić. Zarządzać tą kompetencją potrafią nieliczni.
Jak powiedział Benjamin Disraeli:
“Największym dobrem, jakie możesz wyświadczyć innemu człowiekowi, nie jest to, że podzielisz się z nim swoim bogactwem, ale że odsłonisz przed nim jego własne.”
Słowa potrafią kogoś zainspirować, zmotywować, obdarzyć nową wiedzą. Niestety mogą też zadziałać w drugą stronę – zdegradować i skrzywdzić.
Dlatego działanie słów można porównać do windy. To Ty wybierasz, na którym piętrze chcesz się znaleźć, Ty, a także ludzie, do których przemawiasz. Możesz podnieść ich w górę – zmotywować, dodać energii, zainspirować lub opuścić w dół – zdemotywować, obniżyć poziom energii, psychicznie zablokować lub publicznie upokorzyć.
Przemawianie publiczne to bardzo ważna kompetencja i zachęcam Cię do podjęcia decyzji o jej rozwijaniu. Regularnie przemawiając publicznie, będziesz również regularnie budować własną pewność siebie. Dzięki mówieniu publicznemu, regularnie pokonujesz lęk, poszerzasz wiedzę o tematy, jakie będziesz poruszać, rozszerzasz swoją strefę komfortu, a przede wszystkim – rozwijasz nowe kompetencje.
Każdy z nas ma niesamowity dostęp do bogactw i możliwości tego świata. Niestety niektórzy mają blokadę przed korzystaniem z tych bogactw i możliwości. Dzięki słowom możesz takim osobom pomóc pokonywać te obawy.
Wykonaj test i sprawdź, jak oceniasz swoje kompetencje w obszarze przemawiania publicznego.
Teraz zacznij rozwijać te kompetencje.
Podzielę się z Tobą czterema sprawdzonymi sposobami na “wychodzenie z nory” oraz rozwijanie tej ważnej kompetencji, które pochodzą ode mnie i od moich klientów. Nikt nie rodzi się doskonałym mówcą. Każdy, nawet najbardziej znany mówca inspiracyjny świata jak Brian Tracy, Tony Robbins, John Maxwell lub skromnie pisząc ja, stale rozwijamy tę kompetencję. Poznaj kilka z moich sprawdzonych na sobie i na innych liderach biznesu narzędzi:
4 Metody Na Przełamanie Pierwszych Lodów
1. Nagrywaj siebie
Jednym z pierwszych narzędzi jest nagrywanie siebie. Wystarczy, że skorzystasz w tym celu z telefonu. Możesz zacząć od codziennego nagrywania 4, 5 zdań na dowolny temat. Po ich odsłuchaniu natychmiast otrzymasz informację zwrotną z nagrania. Zauważysz, co trzeba udoskonalić – może szybkość przemawiania, tonację głosu, dykcję. Dodatkowo warto nagrywać siebie również w wersji video. W ten sposób, widząc samego siebie będziesz mógł “wczuć się” w rolę odbiorcy i poczuć, jak Ty byś zareagował na jego miejscu.
2. Dołącz do Toastmasters International
Toastmasters International to kluby przemawiania, które skutecznie pozwolą Tobie rozwijać tę kompetencję. Dołączając do takiego miejsca, masz możliwość regularnego wychodzenia na scenę. W klubach poznajesz też inne osoby, które spotykają się z tym samym wyzwaniem. Wspierająca dla wielu osób jest świadomość, że nie pozostają oni sami ze swoimi obawami, ale że są inni, którzy również odczuwają lęk przed przemawianiem publicznym. Toastmasters to po prostu praktyka – regularne ćwiczenia z czasem pozwolą Ci pozbyć się strachu, a z każdym kolejnym przemówieniem będziesz czuł się swobodniej.
3. Bierz inicjatywę w swoim otoczeniu
Kolejną możliwością jest branie inicjatywy w otoczeniu, w którym pracujesz. Wymaga to oczywiście wyjścia ze swojej strefy komfortu, czego nie zawsze lubimy. Jednak warto! Podejmij się, jeśli masz taką możliwość, zadań, które są związane z przemawianiem publicznym. Może będzie to webinar, wewnętrzne szkolenie, konferencja. Ucz własne dzieci, przemawiaj do rodziców, na spotkaniach ze znajomymi.
4. Wykorzystaj media społecznościowe
Funkcjonujemy w niesamowitym czasie. Mamy dostęp do 7 miliardów odbiorców na całym świecie, a media społecznościowe tylko nam w tym pomagają. W każdej chwili możemy prowadzić transmisje, relacje, spotkania online. Jeśli posiadasz wiedzę w jakimś temacie, którą chciałbyś się podzielić – zacznij się nią po prostu dzielić. Nie musisz zaczynać od transmisji “na żywo”, ale spróbować na przykład nagrać film na YouTube, Facebook lub Instagram. Po nabraniu wprawy możesz zacząć przemawiać w czasie rzeczywistym. Nie tylko nauczysz się przemawiania publicznego, ale także staniesz się rozpoznawalną osobą w środowisku, na którym Ci zależy.
Po przełamaniu pierwszych lodów, czyli obaw przed rozpoczęciem, teraz jest czas na dopracowanie swojego przemawiania. Kluczem do tego jest rewelacyjne przygotowanie się i moja autorska metoda JOJE™
JOJE™, czyli… dobrze się przygotuj
Nie wystarczy zacząć przemawiać publicznie, aby faktycznie robić to dobrze i profesjonalnie. Kluczowe jest przygotowanie się, żeby robić to możliwie jak najlepiej. Wyobraź sobie, że wchodzisz na scenę zupełnie bez przygotowania, tylko improwizując. Po przemowie otrzymujesz negatywny feedback i dochodzisz do wniosku, że nigdy więcej nie chcesz mówić do publiczności.
Można tego uniknąć!
Z pomocą przychodzi moja autorska metoda JOJE. Tak jak jojo wprowadzone w ruch porusza się w górę i dół, tak podobnie działa komunikacja. Przemawiając, przekazujesz jakąś treść, ale otrzymujesz ją też z powrotem w postaci feedbacku.
Czym dokładnie jest metoda JOJE™?
To krótkie narzędzie pomagające przygotować się do przemówienia, prezentacji, nagrania, prelekcji, wystąpienia publicznego. To akronim, tylko 4 litery, za którymi stoją najważniejsze cztery etapy każdej dobrej i profesjonalnej prezentacji:
J – Ja – “Kim ja jestem, żebym mógł przekazać coś wartościowego dla danej grupy odbiorców?”
Zanim rozpoczniesz swoje przemówienie, pomyśl o tym, dlaczego to właśnie Ty masz wygłaszać mowę. Pomoże Ci to w zbudowaniu autorytetu przed publicznością. Wyobraź sobie sytuację, w której podjąłeś inicjatywę szkolenia dla pracowników. Ale dlaczego Ty, dlaczego akurat ten temat? Im większym autorytetem cieszysz się w danym temacie, tym łatwiej przyciągniesz uwagę uczestników do swojego szkolenia lub tego, o czym będziesz mówił. W ten sposób zwrócisz ich uwagę zarówno tym, co będziesz mówił, jak i swoją osobą.
O – Oni – “Kim są Oni? Jaki jest przedział wiekowy słuchaczy lub widzów? Jaka jest ich płeć? Jaki mają status materialny? Jakie mają wykształcenie? Wykonywany zawód? Stan cywilny? Znajomość danej tematyki?
Zastanów się, jakie wyzwania mają Twoi odbiorcy, jakie problemy oraz jakie czynniki nimi kierują. Kiedy przeanalizujesz, kim dokładnie są Oni – w jakim są wieku, jakiej płci, czy są to ludzie bogaci, a może biedni, jakie mają cele i obawy, jakie emocje najczęściej nimi kierują, to wtedy będziesz w stanie tak dopracować swoją prelekcję lub swój warsztat, by możliwie najbardziej zbliżyć się do ich potrzeb, rozwiązać ich bolączkę i wygłosić rewelacyjną przemowę.
J – Jak – “Jak ja im mogę pomóc? Jakie są ich cele i aspiracje? Jakie mają obawy i problemy? Jakie mają potrzeby i nadzieje? Jak ja je mogę zaspokoić?
Pomyśl o swojej przemowie jak o sposobie na rozwiązanie któregoś z wcześniej wspomnianych problemów odbiorców. W dalszej części artykułu dowiesz się szczegółowo, w jaki sposób można to robić.
E – Efekt – “Jaki będzie efekt mojej prelekcji dla nich? Jaki ja będę miał efekt?”
Pomyśl, co się stanie, gdy zrealizujesz przemówienie, czyli jaki efekt będą mieli odbiorcy. Może to być narzędzie, nowa wiedza, kompetencja. Dodatkowo pomyśl również o efekcie dla samego siebie. Spektakularny efekt jaki uzyskałem kiedyś po jednej z moich mów inspiracyjnych na temat turkusowych organizacji: jeden ze słuchaczy, kluczowy lider dużej międzynarodowej organizacji napisał do mnie po kilku latach po prelekcji jaką usłyszał w moim wykonaniu: „Po tym, co usłyszałem na konferencji od Ciebie, raz na zawsze zmieniłem swój sposób zarządzania w swoim obszarze. Teraz widzę dopiero, jak wiele korzyści przyniosło to mnie i organizacji.” Podziękował mi bardzo za słowa, które ode mnie usłyszał.
Dobre przygotowanie i metoda JOJE™ to jednak jeszcze nie klucz do dobrego przemawiania. Nie byłoby wspaniałych przemówień publicznych, gdyby nie prosta struktura, z której korzystają wszyscy mówcy.
Struktura: prosty sposób na skuteczną przemowę i prezentację
Jak można zauważyć, niemalże każda historia zawiera pewną strukturę, która powoduje, że chcemy ją czytać lub słuchać dalej. Nie inaczej jest w przypadku przemówień publicznych. To właśnie struktura jest istotna, aby zachować spójność mowy, zaciekawić odbiorców i… zwyczajnie nie “zgubić” słów.
Jaka jest najprostsza struktura? Jest to po prostu wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Wstęp
Zaczynaj z impetem! Zawsze! To pierwsze wrażenie na odbiorcach jest najważniejsze. Masz 3 sekundy, aby przyciągnąć do siebie słuchaczy, lub przeciwnie – zniechęcić ich swoją osobą. Dlatego podczas przemowy ważny jest nie tylko temat, jaki poruszasz, ale także ubiór, uśmiech i pomysł, jak szybko przyciągnąć uwagę odbiorców. Jest to szczególnie istotne, jeśli występujesz na konferencji po kilku innych prelegentach, a ludzie na sali są już znużeni kolejnymi mowami. Na to również są sposoby. Zacznij przemowę pytaniem, ciekawą historią lub niecodziennym faktem. Zostań mistrzem rozpoczynania przemówień z impetem!
- Rozwinięcie
To esencja każdej prezentacji lub prelekcji. To tutaj po wstępie i przed zakończeniem dzieje się akcja filmu, powieści, opowiadania, prezentacji lub prlekcji.
W rozwinięciu przydatne będzie kolejne narzędzie, czyli 6H. Przeczytasz o nim już za chwilę.
- Zakończenie
Zakończenie to wrażenie z jakim zostawisz swoich słuchaczy i odbiorców. Jeśli nie masz pomysłu na zakończenie swojej wypowiedzi, wystarczy, że ją podsumujesz. Możesz też zakończczyć przemówienie poprzez wypunktowanie najważniejszych elementów Twojej przemowy. Możesz również zakończyć pytaniem, refleksją lub zachęcniem do działania.
Jak stworzyć prelekcję lub prezentację, która stanie się legendarna i będą o niej mówili ludzie oraz polecali kolejnym? Skorzystaj z prostego narzędzia 6H.
6H – rewelacyjne narzędzie do przemówień publicznych
Narzędzie 6H poznałem kiedyś na jednej z międzynarodowych konferencji Toastmasters. Jej pierwotną wersję o nazwie „5H” przedstawił Lars Sudmann. Do jego wersji “5H’, jednak dodałem jeszcze jedno „H”, uważając to za istotne – o czym za chwilę się przekonasz. Stosując się do 6H możesz być pewny, że Twoje przemówienie zrobi duże wrażenie na słuchaczach. Co oznaczają poszczególne “H”?
1H – Heavy Duty – Ważne Sprawy. Zawsze pamiętaj o przemawianiu na ważny temat. Oczywiście ważny dla odbiorców, do których kierujesz swoją mowę. Najlepsze przemówienia świata poruszają globalne problemy i pomagają w ich rozwiązaniu.
2H – Heart – Serce. Przemawiaj do serca i wywołuj emocje. Istotę tego “H” oddaje cytat Maya Angelou:
“Ludzie zapomną o tym, co powiedziałeś, ludzie zapomną o tym, czego dokonałeś, ale ludzie nigdy nie zapomną tego, jak dzięki tobie się czuli.”
Pamiętaj o emocjach i zaplanuj to jakie chcesz wywołać u odbiorców.
3H – Head – Głowa. Przemawiaj także do głowy, czyli używaj faktów i danych. Jest to bardzo ważne w momencie, gdy Twoja publiczność jest większa, co oznacza, że można rozróżnić różne typy ludzi. Niektórzy będą preferowali emocje, a inni od mowy będą oczekiwać właśnie faktów, ponieważ przeważa u nich myślenie logiczne.
4H – Hand – Ręka. Ta część 6H nawiązuje do wszystkiego, co jest namacalne, co można “chwycić”. Mogą to być przydatne narzędzia, którymi zdecydujesz się podzielisz z odbiorcami. Ich głównym celem powinno być rozwiązanie konkretnego problemu lub pomoc w lepszym, szybszym, efektywnym życiu.
5H – History – Historia. Ludzie uwielbiają historie, dlatego wciąż czytamy książki czy oglądamy filmy. Często utożsamiamy się z bohaterami, śledzimy ich poczynania. Właśnie dlatego opowiadanie historii może wpłynąć na rewelacyjny odbiór Twojej wypowiedzi. Spróbuj rozpocząć przemówienie publiczne od słów “opowiem Wam historię” – przekonasz się, jak w prosty sposób można przyciągnąć uwagę odbiorców.
6H – Humor. Humor w mowie, prezentacji lub prelekcji to klucz do sukcesu. Jeśli wywołasz uśmiech lub radość swoich odbiorców, masz dużą szansę, że zostaną Twoimi fanami bardzo długo, a Twoja przemowa do nich trafi.
O narzędziu 6H, jak i strukturze pamiętaj za każdym razem, przygotowując się do przemówienia. Spowoduje to nie tylko, że Twoja mowa porwie tłumy, ale również zmniejszy Twój lęk, ponieważ będziesz wiedział, co powiedzieć, jak dotrzeć do publiczności oraz unikniesz niepotrzebnych i stresujących improwizacji.
Trzymam kciuki za Twoją każdą inspirującą mowę. Jak będziesz potrzebował wsparcia w tym obszarze, napisz do nas: info@perfectcircle.pl chętnie rozwiniemy z Tobą Twoją kompetencję przemawiania.
Autor: Marek Wzorek, CEO, executive coach, keynote speaker – „pomagam liderom tworzyć kolejnych liderów”
Czy jesteś już gotowy przemawiać publicznie? Pamiętaj, że zawsze możesz rozwijać tę kompetencję z doświadczonym coachem i mentorem. Dlatego zapraszamy Cię do rozwijania tej kompetencji z nami. Jednak zanim zaczniesz, sprawdź swoje aktualne kompetencje z przemówień publicznych TUTAJ, a my się z Tobą skontaktujemy i pomożemy zostać najlepszym mówcą, byś mógł jeszcze bardziej rozwijać siebie, swój biznes i ludzi, do których będziesz przemawiać.