12 najczęstszych przyczyn, dlaczego startupy i młode biznesy upadają
90% startupów upada w pierwszych trzech latach od ich założenia, zgodnie z raportem z badaniem Startup Genome 2019. Mimo wszystko startupy stają się coraz popularniejsze, podobnie jak idea rzucania etatu dla tworzenia własnego biznesu. Jednak zanim się podejmie tak poważną decyzję i otworzy firmę – co jest w dzisiejszych czasach bardzo proste, bo wystarczy mieć tylko dostęp do internetu – warto się do tego dobrze przygotować. Dowiedz się, jakie są największe powody upadku startupów i młodych firm.
# 1: Niezgranie się z założycielami lub inwestorami
Brak zgrania ze współzałożycielem to fatalny problem dla początkujących firm. Oczywiście może to się zdarzyć w każdym biznesie i grunt to wypracować wspólną wizję mimo różnicy zdań. Podobnie jest w przypadku współpracy z inwestorem – nie biorąc pod uwagę jego wymagań lub odwrotnie – dając za dużo wolnej przestrzeni – można zaszkodzić firmie.
# 2: Utrata koncentracji i brak wytrwałości
Żaden sukces nie powstałby bez jakiejś wpadki lub przejścia przez pierwszą trudność.
Jedną z głównych przyczyn upadku startupów jest odwracanie uwagi od głównych kierunków biznesowych oraz brak wytrwałości. Założyciele często podejmują się innych rozpraszających projektów oraz łączą pracę z problemami osobistymi. Zakładając firmę powinieneś się skupić w pierwszej kolejności na jej rozwoju i dopracowaniu biznesu, zamiast podejmować się realizacji kolejnych pomysłów – być może są równie świetne, jednak nie skupiając się odpowiednio na jednym kierunku możesz ponieść porażkę.
Każda wpadka, której doświadczysz pomoże Ci zbudować Twój jeszcze silniejszy mięsień wytrwałości, ćwiczenia siły woli i zmierzania do celu. A to jest kompetencja każdego dobrego lidera oraz przedsiębiorcy.
# 3: Nieodpowiedni czas na produkt lub usługę
Produkt lub usługa wydane zbyt wcześnie mogą zostać odebrane jako niewystarczająco dobre – po prostu niewłaściwe dla odbiorców w danym czasie. Przez takie pierwsze negatywne wrażenie może być Ci trudno odzyskać sympatię potencjalnych klientów w późniejszym czasie. Z drugiej strony – wydając produkt zbyt późno – możesz mieć problem z przebiciem się na rynku, a konkurencja może okazać się zbyt duża, by mieć szansę walczyć o klienta.
# 4: Ignorowanie potrzeb klientów
Dużą wadą większości startupów jest brak otwartości na potrzeby klienta i niezbieranie opinii od klientów. Słabe określenie ich potrzeb, lub, co gorsza, niepoznanie swojej grupy docelowej. Klient jest najważniejszym filarem każdej firmy i ignorowanie jego potrzeb na pewno nie przyczyni się do wzrostu Twojej firmy, a może jedynie spowodować upadek startupu.
# 5: Słaby marketing i sprzedaż
“Dobry produkt czy usługa same znajdą nabywców”, “Nie po to zakładam biznes, żeby być sprzedawcą” – to dwa z większych mitów oraz ograniczających przekonań początkujących przedsiębiorców!
Każdy dobry przedsiębiorca XXI wieku musi być dobrym sprzedawcą, marketerem i biznesmenem!
Jeżeli myślisz, że dobry produkt lub Twoja usługa sama się będzie reklamować – to niestety jesteś w błędzie!
Do walki z konkurencją i dobrych wyników sprzedażowych potrzebny jest odpowiedni marketing oraz dobrze wybrane kanały, na których chcesz go sprzedawać. Testuj różne pomysły, analizuj, a w razie potrzeby – skorzystaj z pomocy specjalistów od marketingu.
# 6: Brak modelu biznesowego
Chcesz uniknąć sytuacji, w której firmowe pieniądze się skończą, a nadal nie będziesz widzieć przychodów? Zbuduj solidny model biznesowy już na samym początku zakładania startupu. Poprzedź go odpowiednimi badaniami rynku – dowiedz się, za co Twoi przyszli potencjalni klienci będą w stanie zapłacić.
# 7: Nieprzyjazny produkt i ignorowanie odbiorców
Brak słuchania swoich klientów i zbyt mała koncentracja na produkcie lub usłudze niemalże zawsze będzie powodowała spadki i ewentualny upadek. Jest to bardzo ważny punkt. W każdym momencie działania firmy to dobry jakościowo produkt i usługa, rzetelność oraz zadowolenie klienta powinny być najważniejsze. Pamiętaj, by na bieżąco wprowadzać potrzebne zmiany i nieustannie analizować, jak Twój produkt lub usługa są odbierane na rynku.
# 8: Nieodpowiednia cena
Zbyt wysokie ceny często są konsekwencją źle skonstruowanego biznesplanu i niezbadania rynku. Możesz mieć najlepszy produkt wśród konkurencji – ale w momencie gdy będzie zbyt drogi, nie osiągniesz dobrych wyników sprzedażowych. W przypadku zbyt niskich cen nie osiągniesz nigdy satysfakcjonującego dochodu, a prowadzenie firmy będzie nieopłacalne.
# 9: Konkurencja
Pomimo opinii, że startupy nie powinny zwracać uwagi na konkurencję, w rzeczywistości ignorowanie jej jest idealną receptą na niepowodzenie. Rób swoje, ale bądź zawsze czujny na konkurencyjne firmy.
# 10: Niewłaściwie dobrany zespół
Jeśli chcesz rozwijać startup i zapobiec jego upadkowi, dobierz odpowiednich i doświadczonych pracowników. Dbaj o to, by byli oni zawsze odpowiednio zmotywowani oraz działali spójnie z wizją całego biznesu. Musisz też nauczyć się trudnej sztuki zwalniania – być może ta umiejętność będzie Ci potrzebna w pewnym momencie rozwoju firmy.
# 11: Brak pieniędzy
Nieważne czy będziesz mieć inwestora, czy też nie. Ten problem może dotknąć każdy startup, nawet ten dysponujący wysoką sumą na samym początku. Kontroluj i planuj finanse – nie wydawaj nadmiaru pieniędzy bezmyślnie, tylko mądrze inwestuj w rozwój firmy.
# 12: Nierozwiązywanie realnego problemu rynkowego
Czym cechuje się dobry biznes? Tym, że rozwiązuje konkretny, realny problem klienta. Właściwie kluczem do sukcesu jest stworzenie firmy w oparciu o potrzeby rynkowe – w innym przypadku nie będziesz miał komu sprzedawać produktu lub usługi. Zanim założysz swój upragniony startup – dobrze się zastanów, czy jest komukolwiek potrzebny.
Zapisz się na najbliższy bezpłatny webinar #PerfectCircleCommunity, podczas którego Marek Wzorek – twórca własnego, dobrze prosperującego startupu oraz coach biznesowy – opowie, w jaki sposób skutecznie budować i rozwijać własny biznes. Wybierz dogodny dla Ciebie termin i odbierz prezenty już po samej rejestracji! ZAPISUJĘ SIĘ.
Autor: Marek Wzorek